1. Gör en polisanmälan
Har du blivit utsatt för ett bedrägeri ska du alltid polisanmäla det. En polisanmälan gör du online eller hos din närmaste polisstation.
2. Kontrollera dina id-handlingar
Kontrollera så att du har alla dina id- handlingar (id-kort, pass, körkort osv) Om du upptäcker att du blivit av med en id-handling, gör en polisanmälan och förlustanmäl till din bank.
3. Få koll på kontohistoriken
Kolla igenom din kontohistorik för att se om det skett något på dina konton som du inte känner igen. Om så är fallet, kontakta din bank direkt för att få hjälp med hur du ska göra.
4. Spärra koder och lösenord
Om du misstänker att dina koder hamnat i orätta händer, spärra och/ eller byt kod eller lösenord.
5. Kontrollera din egen adress
Kontrollera dina adressuppgifter hos Myndigheten för Digitalisering och Befolkningsdata samt hos Posten. Gör de ändringar som eventuellt behövs göras.
6. Bestrid falska fakturor
Om du fått en faktura som du inte känns vid är det viktigt att agera. Ring det fakturerande företaget och bestrid fakturan.
7. Anmäl kreditförbud
Om du misstänker att någon kapat och använt ditt personnummer ska du alltid polisanmäla händelsen. Dessutom bör du anmäla kreditförbud och kontakta de återförsäljare som har hanterat beställningar med de stulna personuppgifterna.