Agera direkt om du drabbats

Vaksamhet kan hjälpa mycket, men vi har alla stunder då vi inte orkar hålla garden uppe. Om du utsatts för bedrägeri gäller det att snabbt spärra kort och koder och höra av dig till oss så att vi kan hjälpa dig.

Checklista

Om olyckan väl är framme finns det vissa saker du ska komma ihåg att göra. Vi har skapat en checklista till dig nedan som du kan kolla igenom för att säkerställa att du inte har missat nåt.

1. Gör en polisanmälan

Har du blivit utsatt för ett bedrägeri ska du alltid polisanmäla det. En polisanmälan gör du online eller hos din närmaste polisstation.

2. Kontrollera dina id-handlingar

Kontrollera så att du har alla dina id- handlingar (id-kort, pass, körkort osv) Om du upptäcker att du blivit av med en id-handling, gör en polisanmälan och förlustanmäl till din bank.

3. Få koll på kontohistoriken

Kolla igenom din kontohistorik för att se om det skett något på dina konton som du inte känner igen. Om så är fallet, kontakta din bank direkt för att få hjälp med hur du ska göra.

4. Spärra koder och lösenord

Om du misstänker att dina koder hamnat i orätta händer, spärra och/ eller byt kod eller lösenord.

5. Kontrollera din egen adress

Kontrollera dina adressuppgifter hos Myndigheten för Digitalisering och Befolkningsdata samt hos Posten. Gör de ändringar som eventuellt behövs göras.

6. Bestrid falska fakturor

Om du fått en faktura som du inte känns vid är det viktigt att agera. Ring det fakturerande företaget och bestrid fakturan. 

7. Anmäl kreditförbud

Om du misstänker att någon kapat och använt ditt personnummer ska du alltid polisanmäla händelsen. Dessutom bör du anmäla kreditförbud och kontakta de återförsäljare som har hanterat beställningar med de stulna personuppgifterna.