Skillnaden mellan köpa & reservera valuta
Så här funkar det att köpa och reservera valuta online hos oss. Få koll på skillnaderna och växla valuta innan du reser.
Reservera valuta och hämta i butik
När du reserverar valuta förbokar du önskad valuta och belopp på vår sajt eller i vår valutaapp. Valutan hämtar och betalar du i en av våra butiker – du bestämmer själv vilken. Genom att reservera valuta kan du vara säker på att valutan finns i lager och är färdig för avhämtning när du kommer till butiken.
När valutan finns i lager går det ofta bra att hämta den dagen efter din reservation. Om butiken inte har din valuta i lager är väntetiden som längst 5 vardagar. Du bestämmer själv avhämtningsdatum i samband med din reservation. Om valutan inte finns tillgänglig till önskat datum kontaktar vi dig direkt.
Att reservera valuta kostar ingenting extra men som alltid behöver du visa upp en giltig legitimation. Om det finns ett behov att ditt reservationsnummer i samband med upphämtning av valutan hittar du det i din reservationsbekräftelse som mailats till dig. Exempel på reservationsnummer RES53b2b1. Oftast hittas reservationen med ditt namn.
Om du inte hämtar upp din valuta 2 dagar efter valt upphämtningsdatum så försvinner din reservation. Du kan alltid kontakta oss för att ändra upphämtningsdag. Vi hoppas du skulle kunna informera oss om eventuella ändringar i dina planer och att du ej kommer att hämta upp valutan.
Köp valuta online och hämta hos postombud eller i butik
Att köpa valuta online innebär att du betalar valutan direkt i samband med ditt köp på vår sajt. Sedan kan du välja om du vill hämta ut valutan i valfri FOREX butik eller få valutan levererad till närmaste postombud med försäkrad post.
Har du valt att få valutan hemskickad så meddelar Posti när valutan är redo att hämtas. Leveranstiden för att få valutan skickad till ditt postombud är 5 vardagar.
Väljer du att hämta din köpta valuta i en av våra butiker så får du ett mejl när din valuta är redo att hämtas.
Observera
Vänligen observera följande begränsingar:
- Vid upphämtning av valuta köpt online måste du uppvisa giltig legitimation utfärdat av en finsk myndighet.
- Alla köp gjorda online måste hämtas ut personligen. Valuta överlåts ens ej med fullmakt utan enbart till personen som har gjort beställningen.
- Beställningar som levereras till närmaste postombud, leveraras på basen av den officiella addressen som finns i folkbokföringsregistret. Uthämtningsställe kan således inte ändras till t ex sommarstugans närmaste postombud.
Dessa begränsningar finns i våra allmänna villkor och är baserade på de krav vi har angående kundkännedom.